Laneno seme in uporaba lanenega semena

Oceni objavo z 1 do 5:
(5)
Št. ocen: 1

Laneno semeLaneno seme. Zagotovo ga poznaš.


Kdaj pa kdaj verjetno pristane posuto po tvojem zajtrku ali pa ga morda uporabiš pri peki kruha.

Pa sploh veš, kaj vse se skriva v lanenem semenu?

Drobna gladka zrna so prava zakladnica hranil. V njih se skrivajo omega 3 esencialne maščobne kisline, pravzaprav gre za rastlinsko različico omega 3 kislin, imenovano ALA oz. alfa-linolenska kislina.

Ena jedilna žlica zmletih lanenih semen vsebuje kar 1,8 g te večkrat nenasičene maščobne kisline, ki po raziskavah preprečuje nalaganje holesterola na žilne stene srca oz. preprečuje t. i. arteriosklerozo. Maščobe se zaradi nje manj skladiščijo v telesu, poveča pa se tudi njihovo izgorevanje. Pomaga tudi zmanjševati vnetja in znižuje možnost bolezni srca in ožilja.

Zelo pomembna komponenta, ki jo vsebuje laneno seme so prehranske vlaknine, in sicer tako topne kot netopne. Lan namreč sodi med rastline, ki imajo eno višjih vsebnosti vlaknin. Kar do 30 % jih namreč lahko vsebuje.

Zakaj je to pomembno?

Vlaknine so bistvene za dobro prebavo. V črevesju netopne vlaknine semen nase vežejo vodo, kar blato nekoliko napihne in zmehča. Tako se lažje izloči iz telesa. Česar pa pri tem ne smemo pozabiti, pa je to, da moramo ob uporabi lanenih semen nujno popiti tudi dovolj tekočine, s katero se bodo vlaknine lahko povezale. Če tekočine ne bomo zaužili, bodo popila tisto, ki je v črevesju na voljo in če je ni veliko, lahko pride do nasprotnega učinka, torej do zaprtja. Voda je torej bistvena.

Semena ob stiku s tekočino izločijo topne vlaknine v obliki sluzi, ki na prebavo deluje pozitivno. V črevesju in želodcu se s pomočjo sluzi namreč ustvari nekakšen zaščitni film, ki preprečuje absorpcijo škodljivih snovi, blaži pa tudi težave, kot je gastritis. Zaradi gladkega zaščitnega filma se pospeši tudi prebava, saj se zaužita hrana in njeni odpadki lažje pomikajo po črevesju naprej.

Kaj pa hujšanje?

Še ena prednost vlaknin lanenega semena je ta, da zavirajo apetit, kar pomeni, da lahko lanena semena uporabimo tudi kot del uravnotežene diete, kadar želimo izgubiti kakšen kilogram. V neki raziskavi so ugotovili celo, da je kontrolna skupina, ki je redno uživala laneno seme izgubila kar kilogram več kot skupina, ki lanenih semen ni uživala.

Sluz iz lanenih semen je odlična tudi kot zaščita sluznic grla in ustne votline pri raznih vnetjih in prehladih, saj vnete in poškodovane dele prekrije s svojim filmom in jih tako zaščiti. Da bi lahko laneno sluz uporabili v ta namen, je najbolje, da si pripravimo čaj iz lanenih semen in ga mlačnega grgramo oz. počasi pijemo.

Še ena pomembna sestavina se skriva v teh drobnih semenih

Ta sestavina so lignani. Gre za posebne polifenolne rastlinske spojine, ki pravzaprav sodijo k fitoestrogenom. Tudi lignani v lanenih semenih lahko pripomorejo k zniževanju slabega holesterola (LDL), nimajo pa vpliva na dober holesterol (HDL).

Lignani delujejo tudi kot odličen antioksidant, znižujejo previsoke vrednosti glukoze v krvi in zmanjšujejo možnost metaboličnega sindroma, ki je v današnjih časih pogosta težava, vključuje pa več različnih simptomov, kot so debelost, zvišan sladkor, krvni pritisk in še kaj. Veliko sodobnih bolezni torej, ki pa so posledica slabe presnove. Vzrok teh bolezni? Najpogosteje še vedno nezdrava prehrana in premalo gibanja.

Lignani so, kot že rečeno, fitoestrogeni. Še posebej priporočljivo je zato laneno seme za ženske z estrogensko dominanco. Fitoestrogeni naj bi blokirali estrogen v telesu in ga nadomestil, ker pa delujejo nekoliko drugače, se omilijo težave povezane s presežnimi vrednostmi estrogena v telesu. Menstrualni cikel se lahko podaljša, zniža se tveganje za nastanek raka na dojki, blažji pa so tudi simptomi, povezani z menopavzo. 

Omega 3 maščobne kisline, lignani in vlaknine pa niso vse, kar nam drobna semena ponujajo. Vsebujejo namreč tudi magnezij, mangan, železo, vitamin E, ki ščiti celice, biotin, ki je nepogrešljiv za zdravo kožo in lase in pa beljakovine.

Beljakovine v lanenem semenu pomagajo znižati krvni pritisk in tako zmanjšajo tudi nevarnosti za pojav bolezni srca in ožilja. Da se nahajajo v lanenih semenih je pomembna informacija za vse tiste, ki se pretežno ali pa celo izključno prehranjujejo z rastlinsko prehrano, saj so beljakovine gradniki telesa, ki jih moramo nujno zaužiti dovolj.

Še preden pa so poznali vse spojine, ki jih lanena semena vsebujejo in njihovo natančno delovanje na človeški organizem, so se zavedali, da je laneno seme zdravju koristno in so ga uporabljali tudi kot zdravilo.

Izviralo naj bi z bližnjega vzhoda, že v antiki pa so uporabljali tako semena kot tudi olje, ki so ga pridelovali iz semen in uporabljali za zdravljenje različnih tegob pa tudi v bolj praktične namene. 

In kdaj so pravzaprav lan začeli pridelovati?Laneno seme


Raziskovalci so sledi načrtne pridelave lanu zasledili že v ostankih, za katere so ugotovili, da sodijo v kameno dobo. Bolj razširjeno so ga začeli pridelovati v srednjem veku.

Veš, kako se imenuje laneno seme v latinščini?

Imenuje se Linum usitatissimum. In kaj to pomen? Dobesedni prevod tega imena je "zelo koristen" oz. "najbolj uporaben", s čimer že samo ime potrjujejo koristnost te rastline. 

Rastline lanu namreč nekoč niso uporabljali le za zdravje in prehrano, ampak so iz nje izdelovali platno, iz njega pa oblačila, prte in še kaj.

In kako lahko laneno seme uporabimo tako, da bi nam kar najbolj koristilo?

Laneno seme je priporočljivo redno uživati. Lahko si ga privoščimo kar vsak dan, in sicer je najbolje, če to storimo kar zjutraj. 25–30 gramov lanenega semena zmešamo z 250–300 gramov tekočine. Uporabimo lahko poljubno mleko ali vodo.

Laneno seme je lahko tudi odličen in okusen dodatek kosmičem, jogurtu smoothijem ali pa ga uporabimo kot posip pri peki kruha. Deluje lahko tudi kot vezivo namesto jajc, predhodno pa moramo seme seveda namočiti da izloči sluz. Privoščimo si ga lahko tudi s sadjem.

In v kakšni obliki je laneno seme najbolje zaužiti?

Najbolje je, če seme zmeljemo. Zmleto laneno seme lahko dobimo že zmeleto, shranjujemo pa ga na suhem in hladnem ali pa ga zmeljemo tik pred uporabo, saj je nagnjeno k temu, da zaradi vsebnosti maščobnih kislin zelo hitro oksidira in je pri višjih temperaturah hitro pokvarljivo.

Postane lahko žarko. Najboljši način mletja lanenega semena je mletje v možnarju, saj električne naprave ustvarjajo toploto, ki snovi v semenu kvari.

In zakaj ga je dobro zmleti?

Laneno seme zmeljemo zato, da telo pride do vseh hranljivih snovi, ki se nahajajo v semenu. Če zaužijemo kar celega, se le-te namreč ne bodo izločile, seme pa bo samo zdrsnilo skozi naš prebavni trakt. Še vedno bo sicer pozitivno učinkovalo na našo prebavo, v primeru, da spijemo dovolj tekočine, ki jo lahko vsrka seveda, ne bomo pa absorbirali dragocenih snovi in olj, ki se skrivajo v njem.

Zmleto laneno seme zaužijemo takoj. V primeru, da nam ga kaj ostane, pa ga spravimo v hladilnik in porabimo tako hitro, kot je le mogoče.

Tako majhna semena so torej prava zakladnica hranil, ki se naj na našem jedilniku znajde čim večkrat.

Prejšnji prispevek
Naslednji prispevek