Brezglutenska dieta

Oceni objavo z 1 do 5:
(5)
Št. ocen: 1

Still life of variety of Healthy FoodsV zadnjem času je brezglutenska dieta, ki iz hrane izključuje živila, ki vsebujejo gluten prava modna muha, saj se zanjo iz različnih razlogov odločajo številni znani obrazi in tudi ljudje ki želijo izgubiti nekaj kilogramov.

Toda pozor! Gluten ni krivec za nalaganje odvečnih kilogramov v vašem telesu. Izguba telesne teže pri ljudeh na brezglutenski dieti je izključno posledica izogibanja živilom z visoko vrednostjo ogljikovih hidratov (kruh, testenine, peciva...).

Kaj gluten sploh je in kdo naj ne uživa glutena?
Gluten so beljakovine rastlinskega izvora, imenovane prolamini, ki jih najpogosteje najdemo v pšenici, ječmenu in ržu. Gluten v živilih služi predvsem za ohranjanje prožnosti in oblike. Običajno je gluten v pšenici iz beljakovin gluteninov in gliadinov. Gliadinom podobne beljakovine pa najdemo tudi v ržu (sekalin), ječmenu (hordein) in ovsu (avenin). Te beljakovine same po sebi niso nevarne, ampak skupaj z našim imunskih odzivom delujejo toksično in poškodujejo resice tankega črevesja. To lahko privede do težav kot so kronična vnetja in posledično poslabšanja absorbcije hranil, do prebavnih težav, zmanjšane odpornosti in slabokrvnosti.


Glutenu se je tako potrebno izogniti če imate znake alergij, preobčutljivosti na gluten (celiakija, dermatitis herpetiformis, glutenska ataksija) ali preobčutljivosti na moko.


Živila, ki vsebujejo gluten:
- Žita: pšenica, ječmen, rž, pira, kamut, graham moka, durum moka, kuskus in izdelki iz teh žit (kruh, testenine, sladice, otrobi, kosmiči...)
- Oves: načeloma ga bolniki s celiakijo dobro prenašajo, saj avenin, glutenu podobna beljakovina ki jo najdemo v ovsu le v zelo redkih primerih povzroča črevesno vnetje. Kljub temu pa je zaradi industrijske predelave žit in gojenja ovsa v bližini drugih žit, ki vsebujejo gluten verjetnost kontaminacije velika zato uporabljajte le živila s certifikatom in oznako brez glutena (»gluten free«).


Gluten se v prehrani uporablja tudi kot stabilizator, polnilo in ojačevalec okusa zato ga najdemo tudi v naslednjih izdelkih:

- Salame, paštete, klobase
- Gorgonzola (siri z modro plesnijo), sirni namazi in predelani siri
- Sladoled; le redko
- Nekateri sladkani jogurti
- Margarina
- Majoneza, kečap in solatni prelivi
- Sojina omaka
- Juhe iz vrečke in jušne kocke
- Začimbe; predvsem mešanice začimb (gluten preprečuje da se zlepijo)
- Pivski kvas
- Rastlinski škrob, ki vsebuje sledi pšenice
- Alkohol: pivo (vsebuje sledi ječmenovega slada)
- Omake
- Marinade
- Panirani izdelki
- Čokolade in bonboni (gluten kot polnilo)
- Dermatološki izdelki
- Preparati za lase

Da se zagotovo izognete glutenu lahko največ naredite sami tako, da berete deklaracije!

Katere izdelke se lahko uživa? Preberite si ta članek: Hrana brez glutena

PRISPEVEK PRIPRAVILA: Mateja Z.

Prejšnji prispevek
Naslednji prispevek