Vitamin D - zaklad sonca

Oceni objavo z 1 do 5:
(5)
Št. ocen: 1

Vitamin D - zaklad soncaVitamin D ali kalciferol je sekosteriod, ki ga najdemo v nekaterih živilih predvsem pa ga naše telo tvori samo ko smo izpostavljeni ultravijoličnim žarkom sonca.


Če je sončna svetloba najboljši vir vitamina D zakaj toliko ljudi trpi zaradi pomankanja tega vitamina?
Predvsem zato, ker se zaradi nagativnega vpliva sončenja na zdravje pretirano izogibamo sončnim žarkom, uporabljamo kreme z visokim zaščitnim faktorjem in se predvsem v hladnejših mesecih preveč zadržujemo v zaprtih prostorih. Seveda je ustrezna zaščita pred sončnimi žarki potrebna, sploh v urah, ko je sončeva svetloba najmočnejša vendar kljub temu privoščimo koži da dnevno vpije dovolj sončne svetlobe, saj bomo tako pospešili nastanek vitamina D.


Kakšna je vloga vitamina D v našem telesu?
- Izjemno pomemben je za razvoj kosti, saj omogoča absorbcijo kalcija in uravnava količine kalcija in fosforja v krvi
- Posledično varuje pred nastankom osteoporoze in rahitisa pri dojenčkih
- Varuje pred nastankom srčnih obolenj
- Dokazano izboljšuje delovanje imunskega sistema in s tem varuje pred nastankom prehladnih obolenj in grip
- Ščiti pred nastankom rakavih obolenj
- Varuje pred sindromom kronične utrujenosti in depresije; v nadledvični žlezi uravnava encim ki je potreben za tvorbo dopamina, epinefrina in norepinefrina
- Varuje pred nastankom diabetisa; aktivira izločanje inzulina iz trebušne slinovke


Kje ga najdemo v hrani?
- mastne ribe in ribja olja (polenovka, sardine, losos, tuna)
- goveja jetra
- jajčni rumenjak
- sir (ementaler)
- tofu, sojino mleko
- gobe
- mleko (kjer je označeno na embalaži)

Če želimo pridobiti čimveč vitamina D s hrano moramo vedeti, da naše telo potrebuje tudi druge minerale (kofaktorje), da lahko vitamin D pravilno izkoristi. Med njimi je najpomembnejši magnezij. Pomankanje vitamina D je lahko tudi posledica pomankanja magnezija (poglej magnezij v hrani). Sledijo še cink (ostrige, bučna semena,leča, Maca...), vitamin K (zelenolistnata zelenjava, kefir...), bor (jabolka, avokado, stročnice...) in vitamin A, ki ga najdeš v obarvani zelenjavi bogati s kartenoidi, zelo bogat vir pa je rožič in alge.

Kdo je najbolj podvržen pomankanju vitamina D?
- Ljudje s temno poltjo saj melanin zmanjšuje možnosti za nastanek vitamina D iz sonca.
- Dojenčki, ker pomankanje vitamina D povzroča rahitis.
- Starejši ljudje, ker se s starostjo zmožnost proizvajanja vitamina D iz sonca zmanjša.
- Tisti na dietah z nizko vsebnostjo maščob, saj je vitamin D v maščobah topen protein.

Zdaj pa vsi na sonce!

PRISPEVEK PRIPRAVILA: Mateja Z.

Prejšnji prispevek
Naslednji prispevek