Kdaj peljati otroka k logopedu?
Govorno-jezikovni razvoj otroka je pomemben del njegovega splošnega razvoja, hkrati pa temelj za komunikacijo, igro in učenje. Kadar pride do težav ali zaostankov na tem področju, je pravi naslov za pomoč logoped. Včasih se starši sprašujejo, kdaj je pravzaprav pravi čas, da otroka peljejo k logopedu. Zato je Anja Apih iz logopedske svetovalnice Logopednica pripravila pregled glavnih govorno-jezikovnih mejnikov po starostih in opozorilnih znakov, ki lahko nakazujejo potrebo po logopedski obravnavi. Če ste zaskrbljeni glede otrokovega govora in komunikacije, je smiselno, da čim prej ukrepate. Čim prej se začne obravnava, večja je možnost za napredek in odpravljanje morebitnih težav.
1 – 2 leti: Prve besede in besedne zveze
- Razume preprosta navodila, sestavljena iz več besed, pri katerih mora predmet izbrati izmed več drugih predmetov (npr.: “Položi medvedka v posteljo.”).
- Razume in odgovarja na preprosta JA/NE vprašanja.
- Predmete prepozna po funkciji (npr. s čim si umivamo zobe).
- Uporablja od 50 do 300 besed.
- Uporablja dvobesedne fraze (npr. “Mami kuha.”).
- Neznani poslušalci razumejo vsaj 50 % njegovega govora.
Opozorilni znaki:
Če otrok okrog 2. leta še ne uporablja vsaj 50 besed ali ne povezuje besed v kratke izjave, je priporočljivo poiskati nasvet logopeda.
2–3 leta: Hiter razvoj besedišča
- Razume preprosta navodila, sestavljena iz dveh delov (npr.: “Položi medvedka v posteljo.”).
- Tvori 2-3 besedno pravilno poved in združuje samostalnik z glagolom, npr.: »Mama, pridi!«
- Že uporablja množino samostalnikov in nekatere samostalnike pravilno sklanja (npr.: “Ni žoge.”).
- Neznani poslušalci razumejo 75 % njegovega govora.
Opozorilni znaki:
Če govor še vedno ni razumljiv tudi za starše ali če otrok uporablja le posamezne besede, je smiselno obiskati logopedsko pomoč.
3–4 leta: Povezovanje misli v povedi
- Razume navodilo, ki vsebuje predloge (npr.: “Daj kocko pod stol.”).
- Razume vprašanja o vzroku in posledici (npr.: “Kaj napraviš, ko si lačen?”).
- Zna povedati kratko zgodbo in preprosto pesmico.
- Pripoveduje vedno bolj povezano.
- Njegov govor je vedno bolj razumljiv tudi drugim ljudem.
Opozorilni znaki:
Če je otrokov govor nerazumljiv za okolice, če opazite težave pri tvorbi povedi ali če pogosto izpušča dele besed, je smiselno obiskati logopeda. Prav tako logopedsko pomoč poiščite, če otrok še ne izgovarja glasov L, K in G.
4–5 let: Izpopolnjevanje izgovorjave
- Govor naj bi bil razumljiv večini poslušalcev.
- Otrok uporablja različne stavčne strukture in pripoveduje zgodbe.
- Izgovorjava vseh glasov naj bi bila do vstopa v šolo pravilna.
Opozorilni znaki:
Če otrok okrog 5. leta še ne izgovarja vseh glasov (R, sičniki, šumniki ipd.), je smiselno obiskati logopeda, da se težave odpravijo pred vstopom v šolo.
Zaključek
Vsak otrok se razvija v svojem tempu, a poznavanje mejnikov vam lahko pomaga pri spremljanju napredka in pravočasnem zagotavljanju pomoči. Če imate dvome in skrbi, je dobro pomoč poiskati čim prej. Zgodnje odkrivanje težav in pravočasno zagotavljanje podpore sta ključ do uspeha v logopedski obravnavi.
Avtorica: mag. prof. log. surd. Anja Apih
Komentarji (0)