Kaj povzroča napihnjenost in kako se ji izogniti?

Oceni objavo z 1 do 5:
(0)
Št. ocen: 0

Napihnjenost

Napihnjenost je težava, s katero se spopadamo vsi, nekateri v večji, drugi v manjši meri. Je naraven pojav, ki se pojavi kot posledica prebavnih procesov, vendar lahko, če se pojavlja pogosto, povzroči kar nekaj slabega počutja in slabe volje, nesproščenosti v družbi in tudi slabšo samopodobo. Kateri so vzroki za napihnjenost, kako pogosto se pojavi in kako preprečiti, da bi le-ta negativno vplivala na naše počutje in življenje nasploh, vam bomo razkrili v nadaljevanju.

Prebavila so pomemben del človeškega telesa – to je skupina notranjih organov, ki delujejo skupaj. Iz zaužite hrane dnevno vsrkavajo hranila, vitamine, minerale in vodo ter jih pretvarjajo v energijo. Prav tako naša prebavila iz telesa vsakodnevno odstranjujejo vse odpadne snovi, ki jih telo ne potrebuje za svoje delovanje. Zato lahko zdravje prebavil močno vpliva na splošno vsakodnevno počutje. Vse več ljudi namreč občuti simptome nepravilnega delovanja prebavil, ki vključujejo bolečine v trebuhu, krče, občutek sitosti, občutek teže, napihnjenost, napenjanje in slabost. Vse našteto je lahko posledica spremenjenega načina življenja, nezdrave oziroma neuravnotežene prehrane, pomanjkanja gibanja in vse večje izpostavljenosti stresu.  

Zakaj prihaja do napihnjenega trebuha oziroma napihnjenosti?

Najpogostejši razlog težav z napihnjenostjo je netoleranca na določeno živilo. Najpogostejši krivci za težave so na primer laktoza (mlečni sladkor), torej mleko in mlečni izdelki, gluten v žitih (pekovske dobrote in slaščice), žveplo (ki je naravno prisotno v določenih vrstah zelenjave: zelje, ohrovt, brokoli, brstični ohrovt), oreščki, jajca, stročnice ter celo nekatera probiotična živila, ki so sicer zdrava, a lahko prav tako povzročajo napihnjenost (surovo kislo zelje, kefir), zato jih je treba v prehrano dodajati postopoma in v manjših količinah. Tudi količinsko preobilni obroki ali kombinacije določenih živil lahko povzročijo napihnjenost in nelagodje. 

Ne le, kaj jeste, tudi to, kako jeste, vpliva na napihnjenost!

Ko jeste oziroma žvečite, požirate zrak, kar je prav tako eden izmed glavnih vzrokov za napihnjenost. Ne boste verjeli, celo telesna drža med jedjo vpliva na nastajanje vetrov in zgage. Sključenost za mizo med obrokom povzroča pritisk na trebuh, ki povzroči nastajanje vetrov in občutek napihnjenosti.

Prav tako škodljivo je prenajedanje, ki je pogosto posledica pomanjkanja časa za več manjših obrokov v krajših časovnih presledkih. Če imamo le dva ali tri obroke dnevno, smo seveda sestradani in jih pojemo bolj na hitro, pogosto tudi preveč naenkrat. Za naše telo je to šok, na katerega se odzove z napihnjenim trebuhom.

Možgani potrebujejo okoli dvajset minut, da nam sporočijo, da smo siti. Kadar jeste stoje ali kar spotoma, med hojo, takrat hrano hitro požirate, skupaj z zrakom, in jo tudi slabo prežvečite. Posledično pride do napihnjenosti – hrana se slabše in dalj časa prebavlja, pojavijo se vetrovi. Tudi surova živila lahko povzročajo napihnjenost, kuhana pa so lažje prebavljiva. Nekatere vrste sadja, ki v telesu fermentirajo, pogosto povzročajo neprijetne vetrove z močnim vonjem. Napihnjenost pa povzročajo tudi nekatere pijače – predvsem gazirane pijače z dodanim ogljikovim dioksidom, pivo in pijače s kofeinom.

Katera živila in napitki pomagajo odpraviti oziroma preprečiti napihnjenost

Težko bi trdili, da obstajajo čudežna živila ali napitki, s katerimi bi na hitro lahko rešili težave z napihnjenostjo. Prvi korak je zato vselej predvsem prepoznavanje tistih živil, ki nam težave povzročajo. Drugi korak je omejevanje oziroma izločanje vseh telesu neprijaznih živil iz vsakodnevne prehrane. Kadar gre za veliko skupino živil (na primer živila, ki vsebujejo gluten ali laktozo), jih zamenjamo z ustreznejšimi alternativami.

Za preprečevanje napihnjenosti je tudi pomembno, da pijete dovolj naravne vode! Kadar naše telo ne dobi dovolj vode, se odzove podobno kot v stanju lakote: ker poskuša telesno tekočino zadržati, to povzroči napihnjenost in vetrove. Kadar občutite napihnjenost, spijte 2–3 dcl mlačne vode, vetrove pa uspešno preženeta tudi metin čaj s kumino in ingverjev čaj s kurkumo.

Ali lahko z aktivnostjo in s telesno vadbo odpravimo napihnjenost?

Ko se spopadamo s prebavnimi težavami, kot je napihnjenost, je pomen redne telesne aktivnosti še vedno prepogosto zanemarjen. Kljub nespornemu dejstvu, da je telesna aktivnost ključnega pomena za človekov organizem in dobro počutje, pa ne pomislimo, da lahko že običajen sprehod po obroku ugodno vpliva na prebavo. Zmerna telesna aktivnost pospeši krvni obtok, tudi pretok krvi do prebavil, kar ugodno učinkuje na prebavo in pospeši metabolizem. Enako velja, da telesna aktivnost pred obroki pomaga, da hrana ne obtiči v prebavilih, ampak se prej skladišči v zaloge energije v naših mišicah. Naše mišice so namreč presnovno zelo aktiven organ, takoj za našimi možgani, kar pomeni, da za svoje delovanje potrebujejo cel kup energije oziroma kalorij. Gibanje je torej prvi predpogoj za zdravje celotnega telesa.

Zakaj imajo nekateri ljudje več težav z napihnjenostjo kot drugi?

Ker smo ljudje različni, smo seveda različno dovzetni za različne intolerance. Nekateri smo preobčutljivi na določena živila, drugi morda na dejavnike iz okolja, spet tretjim ne škodi nič od tega. Kljub temu pa je napihnjenost težava, ki jo lahko obvladate! Vzemite si čas in prisluhnite svojemu telesu.

Napisala: Malinca 

Prejšnji prispevek
Naslednji prispevek