Vitamin C

Oceni objavo z 1 do 5:
(5)
Št. ocen: 1

Vitamin CVitamin C ali L-askorbinska kislina je izjemnega pomena za normalno delovanje našega telesa. Največ ga zaužijemo s svežim sadjem in zelenjavo, v telo pa ga lahko vnašamo tudi s prehranskimi dodatki.

Zadosten vnos je ključnega pomena, saj ga telo ni sposobno proizvajati samo. Vitamin C je antioksidant, ki samostojno ali v kombinaciji z vitaminom E varuje naše telo pred prostimi radikali in ščiti celice, da se te ne izrodijo v rakaste. Pomaga pri zmanjševanju oksidativnih poškodb DNK in pri zmanjševanju LDL holesterola. Pomemben je za sintezo kolagena in posledično za normalno delovanje žil, kosti, hrustanca, dlesni, kože in zob, veliko vlogo pa ima tudi pri normalnem delovanju možganov in živčevja.

Prenaša hranila v celice
Poleg vsega naštetega je vitamin C tudi transmitor oziroma prenašalec hranil v celice, zato ob njegovem pomanjkanju celice enostavno ne dobijo dovolj hranil. Železo iz sadja, zelenjave in žit se sicer tudi ob odsotnosti vitamina C absorbira, vendar je v tem primeru absorpcija za kar 85 % manjša.


Že dolgo je znano, da je vitamin C ključnega pomena pri vzdrževanju in krepitvi imunskega sistema, saj pospešuje nastajanje beljakovine interferona in posledično močno otežuje vstop povzročiteljev bolezni skozi celično membrano v notranjost celice, je skratka nekakšen vratar pred celico, ki nezaželenim obiskovalcem preprečuje vstop.

Dnevne potrebe po vitaminu C
Odrasli potrebujejo najmanj 100 mg vitamina C dnevno, nosečnice, zelo aktivni ljudje in kadilci pa še nekaj več. V primeru, da nam vitamina C močno primanjkuje se pojavi skrobut z bolečimi, otečenimi in krvavečimi dlesnimi, ki ga spremlja huda izčrpanost. Ob dlje časa trajajočem prenizkem dnevnem vnosu vitamina C lahko pride so slabšega delovanja imunskega sistema, poleg tega pa se poveča tveganje za razvoj srčno-žilnih bolezni in raka.


Kje ga je največ?
Nekatera živila, denimo črni ribez, kivi, jagode in citrusi, pa tudi peteršilj, paprika in brstični ohrovt vsebujejo precej več vitamina C kot druga, zato moramo biti pozorni, da jih na svoj jedilnik uvrščamo vsak dan. Če nam primanjkuje časa za načrtovanje obrokov, lahko uberemo bližnjico in si priskrbimo kakšno od živil, ki vsebujejo celo več vitamina C od običajnega sadja in zelenjave. Baobab v prahu, jagode camu camu ali goji jagode spadajo med živila, ki po vsebnosti vitamina C prednjačijo pred vsemi ostalimi, enostavno jih v majhnih količinah zjutraj dodamo v smoothie ali jogurt in dnevnim potrebam bo zadoščeno.


PRISPEVEK PRIPRAVILA: Lina Z.

Prejšnji prispevek
Naslednji prispevek