Kako premagati napihnjenost?

Oceni objavo z 1 do 5:
(3.7)
Št. ocen: 3

Napihnjenost v predelu trebuha je neprijetna težava, s katero se srečuje vse več ljudi in ima lahko več različnih vzrokov. Lahko je boleča, večinoma pa je le nelagodna, saj so nam zaradi napihnjenosti oblačila kar naenkrat pretesna in se v njih ne počutimo udobno. Napihnjenost pogosto spremljajo tudi vetrovi, saj se mora napihnjenost na nek način izločiti iz prebavnega trakta.

Vzroki za napihnjenost so lahko različni: od alergij na prehrano, težav s prebavo, do zastajanja tekočin in neravnovesja črevesne flore. Včasih napihnjenost ženske opazijo predvsem v predmenstrualnem obdobju, ko so predvsem hormoni »krivi« za nastalo situacijo.

V večini primerov se težave z napihnjenostjo lahko rešujejo z naravnimi pripravki in pravilno prehrano, v določenih primerih pa je to lahko simptom resnejših bolezenskih stanj, ko je potreben tudi obisk zdravnika.

Katera hrana najpogosteje povzroča napihnjenost?

Najpogosteje je vzrok za napihnjenost hrana, kombinacija določenih živil ali količina zaužite hrane. Ko preveč pojeste, je cel prebavni trakt preobremenjen in se zato tvori več vetrov kot običajno (več hrane, več neprijetnih posledic). Najbolj problematična živila so predelani ogljikovi hidrati in maščobe. Poleg tega so kvašena živila tudi med »krivci« za napenjanje. Gazirane pijače že same po sebi vsebujejo mehurčke, zato se jim raje izogibajte. Poleg njih tudi stročnice in večje količine svežega sadja in zelenjave lahko povzročajo povečane vetrove pri njihovi prebavi. Kombinacija ogljikovih hidratov in beljakovin lahko povzroča večje težave z vetrovi, zato se priporoča uživanje testenin z zelenjavnimi omakami, nato pa posebej uživanje beljakovin (mesa, jajc) z zelenjavno prilogo.

V nekaterih primerih do napihnjenosti pride zaradi preobčutljivosti na določeno sestavino, čemur rečemo tudi alergija ali intoleranca na kakšno izmed sestavin. Najbolj poznani sta celiakija in laktozna intoleranca, pri čemer pri prvi črevesje nima sposobnosti prebaviti gluten, pri drugi pa mlečnega sladkorja laktoze. Poleg naštetih obstaja še več vrst alergij in intoleranc. Pri takšnih primerih ni druge rešitve kot dieta in izločanje jedi, ki vsebujejo preobčutljivostne sestavine.

Zakaj nastane napihnjenost?

Napihnjenost nastane, ko se v prebavnem traktu prebavljajo določene snovi, pri katerih kot stranski produkt nastajajo prebavni vetrovi. Če je teh snovi v prebavnem traktu preveč, je napihnjenost lahko povečana in bolj izrazita ter povzroča nelagodje ali celo bolečine. Nastane lahko tudi zaradi porušenega ravnovesja v črevesni flori (ob prebolevanju kakšnih bolezni, tako virusnih kot bakterijskih in po uporabi antibiotikov, ki poleg škodljivih bakterij uničijo tudi dobre bakterije v črevesni flori). Nastane lahko tudi ob hormonskih spremembah, predvsem tistih, ki jih žensko telo doživlja v dnevih pred menstruacijo.

Ko napihnjenost nikakor ne mine in se simptomi celo slabšajo (hujše bolečine, povišana temperatura, zatečeni gležnji, napihnjenost med nosečnostjo), je potrebno obiskati zdravnika.

Kaj pomaga blažiti napihnjenost?

Najbolj pomaga, če pojeste več manjših obrokov dnevno, hrano dobro prežvečite in uživate manjše količine živil, ki povzročajo povečane vetrove. Poleg tega med obrokom ne pijte tekočine, da ne upočasnite prebavnih procesov (pijte raje pol ure po obroku).

Če vas kljub temu večkrat muči napenjanje in napihnjenost, si lahko pomagate z naravnimi pripomočki, kot so:

  • Probiotiki – navadno jih najdemo v probiotičnih jogurtih ali posebnih kapsulah. Vzdržujejo bazično ravnovesje v prebavnem traktu, ki je predpogoj za delovanje prebavnih encimov in vzdrževanje uravnotežene črevesne flore.
  • Lanena semena – zdrobljena lanena semena nabreknejo v tekočini in imajo veliko vlaknin, zato delujejo odvajalno. Redno odvajanje zmanjšuje težave z napihnjenostjo.
  • Ingver – ker deluje protivnetno, pomirja prebavni trakt, vsebuje pa tudi encim, ki absorbira proteine, zaradi katerih nastaja velika količina vetrov. Z dodanim ingverjem v jedeh boste imeli manj težav s prebavo in napuhnjenostjo. Zaužijeta ga lahko tudi v obliki čaja.
  • Cimet – spodbuja delovanje prebavnih encimov, odpravlja napenjanje in pomaga pri zdravljenju želodčnih čirov, saj je močan antioksidant, ki deluje protivnetno.
  • Šparglji – delujejo čistilno na celoten organizem. Vsebujejo veliko prebiotikov, ki so hrana za probiotične bakterije (dobre bakterije v črevesju) in tako pomagajo pri ohranjanju ravnovesja črevesne flore in posledično zmanjšujejo možnosti za nastajanje črevesnih plinov.
  • Industrijska konoplja – ne vsebuje oligosaharidov, ki so na primer prisotni v stročnicah in zato ne povzroča napenjanja. Čaj iz vršičkov ublaži napihnjenost in težave s kandido (prevelikim razrastom glivic kvasovk v telesu).
  • Pira – vsebuje veliko vlaknin, ki pripomorejo pri absorpciji hranilnih snovi in zmanjšujejo prebavne težave v obliki napenjanja, krčev in napihnjenosti.
  • Banane -  so bogate s kalijem in zmanjšujejo zastajanje vode v telesu tako, da uravnajo količino natrija (sestavina soli), ki lahko povzroča napihnjenost. Vsebujejo tudi topne vlaknine, ki olajšajo prebavo.
  • Papaja – njen encim papainpomaga pri razgrajevanju beljakovin in zmanjšuje nastajanje črevesnih plinov, poleg tega pa ima papaja tudi protivnetne lastnostiter veliko vlaknin, ki dobro delujejo na celotno prebavo.
  • Regrat – vsebuje veliko prebiotikov, ki spodbujajo zdravo črevesje. Izboljša prebavo in zmanjšuje težave s prebavnimi motnjami. Uživate ga lahko svežega ali v obliki čaja (poparek iz posušenih listov).
  • Kamilica – čaj iz kamilice velja za prvo domačno pomoč pri prebavnih težavah, tudi pri napenjanju in napihnjenosti, saj deluje protivnetno in pomirjevalno.
  • Kumina – vsebuje eterično olje karvon, ki spodbuja nastajanje želodčnih sokov s prebavnimi encimi, da se hrana dobro prebavi in tako preprečuje napenjanje in vetrove.
  • Peteršilj – čaj iz peteršiljevih semen in listov blagodejno vpliva na nastajanje črevesnih plinov, zato se ga priporoča v pitje 2x dnevno.

Napihnjenost je res zoprna težava, a se jo da v večini primerov rešiti brez obiska zdravnika. Naravna zelišča in naravni izdelki ter uravnotežena prehrana v ne prevelikih obrokih so najboljša kombinacija za zmanjšanje napihnjenosti.

Če vas težave z napihnjenostjo težijo dalj časa in ne prenehajo, bi bilo priporočljivo, da preverite ali niste morda alergični ali intolerantni na kakšno izmed sestavin prehrane. Izločevalne teste lahko opravite tudi doma: za nekaj dni izločite iz prehrane na primer mleko ali pšenično moko in opazujte, kako se bo pri tem odzvalo vaše telo. Če bo težav z napihnjenostjo manj, je vzrok lahko v oteženi prebavi izločenih snovi ali morda celo kakšni od naštetih prebavnih motenj oz. bolezni.

Naj vas napihnjenost nikar ne spravi iz tira in občutka udobja v vaših oblačilih. Poskusite se nekaj dni držati pravil, da so zaužiti obroki res majhni, ne vsebujejo veliko živil, ki napenjajo in v prehrano vključite katero od zgoraj naštetih naravnih sestavin, ki pomagajo pri preprečevanju občutka napihnjenosti.

AVTOR: Malinca

Prejšnji prispevek
Naslednji prispevek