Ajda nekoč hrana kmetov, danes med najbolj iskanimi živili

Oceni objavo z 1 do 5:
(5)
Št. ocen: 1

Ajda je danes izmed bolj iskanimi hranili. Ne le da vsebuje veliko mineralov in flavonoidov, vsebuje tudi odlične hranilne vrednosti.  To je eden izmed razlogov, zakaj ajdovo kašo priporočajo številni dietetiki. Ajdova kaša vsebuje veliko beljakovin in vlaknin, ki naše telo nasitijo za dlje časa. Zato je ajdova kaša odlična sopotnica pri izgubi odvečne teže. Prav tako pa ajdo lahko uživajo ljudje s celiakijo, saj ne vsebuje glutena. 

Iz kje ajda pravzaprav izhaja?

Ajda je nemškega izvora: iz beseda »heide«, kar pomeni pogan. To ime si je prislužila zaradi svojega izvora. Ajdo so v Evropo iz Azije pripeljali križarji v poznem srednjem veku. Ajda je služila kot pomembno živilo v 17. ter 18. stoletju. V 70' pa so ajdo začeli uporabljati tudi kot zdravilno rastlino.

Ajda je dobro poznana v slovenski tradicionalni kulinariki. Že dobra štiri stoletja naše babice pripravljajo odlične ajdove jedi; od ajdovih žgancev, štrukljev, kruha itd. Tudi danes je ajda v kuhinji ponovno zaživela. Veliko se jo uporablja zaradi številnih hranilnih sestavin, ki jih vsebuje, zato se velikokrat znajde na jedilniku vseh, ki se želijo prehranjevati dobro in zdravo. Ker ne vsebuje glutena, je zelo primerna tudi za bolnike s celiakijo.

Je ajda žito?

Ne, ajdo ne štejemo v skupino žitaric, ker je njen dom v družini dresnovk. Ena izmed njenih sorodnic je tudi rabarbara in kislica. Za ajdo je značilno rdeče obarvano pokončno steblo s srčastimi listi. Ajda razvije bele ali rožnate cvetove, iz katerih nastanejo značilna trirobna semena.

Zakaj je ajdovo zrnje tako zdravo in priporočljivo?

  • Ajdova kaša je kakovostna po svojih beljakovinah. Po kakovosti beljakovin je boljša od navadne pšenice, soje in celo mesa. Zaradi svoje uravnovešene aminokislinske sestave beljakovin je ajdova kaša tudi zelo cenjena. Beljakovine ajde skupaj s škrobom nižajo holesterol v krvi.
  • Ajdova kaša je bogat vir vitaminov B kompleksa.
  • Ajdova kaša v plasteh zrnja vsebuje številne minerale in flavonoide. Kot zanimivost naj bi slovenska ajda vsebovala več cinka kot vzhodna ajda. Ajda se po vsebnosti mineralov razlikuje po barvi. Temnejša ajdova moka vsebuje več mineralov, kot svetlejša.
  • V zrnju ajdove kaše so prisotni tudi flavonoidi. Flavonoidi v telesu delujejo protibakterijsko in preprečujejo nastanek prostih radikalov, ki vodijo v rakova obolenja.
  • Ajdova kaša se priporoča tudi za ljudi, ki imajo težave s srcem, ožiljem, cirkulacijo krvi in pokanjem manjših žilic. Predvsem priporočajo čaj iz cvetov ajde, pobranih v največjem razcvetu. Ajdov čaj pomaga ojačati kapilare in tako zmanjšuje pokanje žilic.
  • Ajda je zelo odličen nadomestek za vse tiste, ki imajo celiakijo, saj ne vsebuje glutena. Pri nakupu pa je potrebno paziti na deklaracijo izdelka, saj v nekaterih mlinih uporabljajo isti mlin za vse vrste žita. Tako se lahko v ajdi znajdejo tudi sledovi glutena ostalih žit, ki pa so za tiste s celiakijo lahko nevarni.

Produkti ajde

Ajdova semena se veliko uporablja v kulinariki, in sicer jih za ta namen oluščijo. Ta semena so nam znana pod imenom ajdova kaša. Z mletjem semen dobimo ajdovo moko. Ajdova moka ne vsebuje lepka, zato jo je potrebno za testo popariti ali dodati moko z glutenom (npr. pšenično ali pirino).

Za zdravilne namene uporabljamo tudi ajdov čaj. Tega pridobimo iz posušenih cvetov ajde. Priporoča se ga ljudem, ki imajo krčne žile.

Ajdova kaša

Ker je ajdova kaša po svoji sestavi zelo hranljiva, bogata z minerali, hkrati pa ne vsebuje glutena, je dandanes vse več v uporabi. Uporablja se na razne načine: kot priloga, sladica, jušno zakuha, pa tudi kot samostojno jed, npr. kot rižota na več načinov (še posebej dobro se obnese v kombinaciji z gobami).

Ajdova kaša in kalorije

100 gramov ajdove kaše ustreza 330 kalorijam. Morda se sliši veliko, vendar naj vas to ne skrbi, saj med namakanjem in kuhanjem zelo naraste in tako izgubi kalorično vrednost glede na maso produkta. Tako torej namočena ali skuhana ajdova kaša vsebuje okoli 100 kalorij na na 100 gramov. Ajdova kaša je zelo bogata z beljakovinami, ima kar 10,3% beljakovin in veliko vlaknin (7,5 g na 100 g proizvoda), ki delujejo blagodejno pri prebavi in presnovi. Ker ajdova kaša vsebuje velik delež beljakovin in vlaknin, ostanete po takem obroku veliko časa siti.

Kako si pripravim ajdovo kašo?

Ajdova kaša je odlična za hitro pripravo. Pripravimo jo lahko na dva načina. Lahko jo preprosto skuhamo, za kar nam je potrebnih dobrih 10 minut časa. V drugem primeru ajdovo kašo podobno kot chia semena namočimo. Ajdovo kašo je potrebno pustiti namočeno nekaj ur. Najbolj preprosto je, da le to namočimo že zvečer in jo pustimo čakati čez noč.

Če ajdovo kašo želite uporabiti za sladico oz. za sladki jutranji zajtrk, namesto vode uporabite poljubno mleko. Obogatite pa jo s poljubnimi oreščki in sadjem.

Nekaj preprostih receptov iz ajdove kaše najdete tudi na našem blogu:

Zanimivosti

  • Ajda in čebele
    Ajda je postala značilna za Slovenijo in njene jedi. V Sloveniji se spodbuja gojenje ajde, ne le zaradi ugodnih učinkov na zdravje človeka, ampak tudi za ohranjanje čebel. Ajda je izjemno pomembna, ker cveti v obdobju, ko drugih cvetov ni v izobilju. Tako ajda pripomore k temu, da si čebele naberejo zadostno zimsko zalogo. S sajenjem ajde omogočamo čebelam boljšo prezimljenost, posledično pa z varovanjem vrste ohranjamo ravnovesje v naravi.
  • Ajda in plevel
    S sajenjem ajde pripomoremo k dušenju plevela, saj ajda zraste zelo hitro. Z listi preprečuje plevelu, da bi se le ta razbohotil. Na tak način poskrbimo za naraven način ohranjanje njive brez plevela.
  • Ajdov kruh

V ajdov kruh se čudovito podajo orehova jedrca. Preden se kruh zamesi, je moko potrebno popariti z vrelo vodo in pustiti, da se ohladi na sobno temperaturo. Ajdova moka namreč ne vsebuje lepka (glutena).

Ajda – včasih hrana kmetov in siromakov, danes na jedilnikih ljudi, ki dajo veliko nase in na svoje zdravje. Še niste poskusili ajdove kaše? Potem je res čas, da jo preizkusite. Ne le da vas bo očarala s svojo hitro pripravo, vas bo ponesla s svojim odličnim okusom. Ni važno ali ste bolj za sladko ali slano, pripravite jo lahko na vse načine!

Napisala: Malinca

Prejšnji prispevek
Naslednji prispevek