Dobri rezultati niso plod čudežne tablete

Oceni objavo z 1 do 5:
(0)
Št. ocen: 0

Z zgornjim naslovom se popolnoma strinjam in za tem tudi trdno stojim!

Spreminjanje življenjskega sloga lahko primerjamo s tekom na dolge proge in vsekakor kratki invazivni ukrepi, ki jih lahko primerjamo s sprintom na 100 metrov, ne dajejo dolgoročnih rezultatov.

Vsi si želimo doseči rezultate čez noč, predvsem pri izgubljanju telesne teže. Žal pa tisto, kar se je "pridno nabiralo" nekaj let, ne more izginiti v tako kratkem času, vsaj ne na zdravju prijazen način.

V naslednjih stavkih bom predstavila, kako smo se lotili projekta vadbe za ženske, ki se borijo s prekomerno težo in neplodnostjo ter kakšni so bili rezultati. Morda prekomerna telesna teža in neplodnost delujeta kot kombinacija, za katero bi človek pričakoval, da ne gre skupaj, pa vendar ni čisto tako.

Ženske so najprej pregledali na Kliničnem oddelku za reprodukcijo UKC Ljubljana, kjer so jim izmerili nekatere metabolične in hormonske parametre (krvni tlak, srčno frekvenco, homeostatski model inzulinske rezistence (HOMA IR), glukozo, inzulin, vezalni globulin za spolne hormone (SHBG), prosti androgeni indeks (FAI indeks), androstendion in anti-Müllerjev hormon (AMH), izmerili pa so tudi spremembe v pogostosti menstrualnega cikla).

Po vsem tem se je začela 8-tedenska vadba na Fakulteti za šport, ki je potekala pod mojim vodstvom  (slika spodaj) (magistrirala sem na Fakulteti za šport in sem usposobljena fitnes trenerka) . 

Ženske so pod mojim nadzorom trenirale dvakrat na teden, poleg tega pa so morale dvakrat tedensko same izvajati aerobno športno aktivnost dolgo vsaj 30 minut (npr. hitra hoja, kolesarjenje, hoja po stopnicah …).

Na vadbi smo izvajale vaje z lastno težo, vaje z različnimi drobnimi pripomočki (elastike, žoge, drsniki …), klopmi in letveniki (po domače »ribstoli«), velikokrat pa smo vadbo popestrile še s kakšnim novim gibalnim izzivom.

Pred in po končanem programu so ženske opravile testiranja, ki so vključevala različne gibalne teste in meritve telesnih značilnosti. Že v prejšnjem prispevku sem omenila, da smo dosegli dobre rezultate, nad katerimi so bili navdušeni tudi zdravniki.

Če se izrazim strokovno, bi lahko rekla, da smo pri testih telesnih značilnostih in gibalnih sposobnostih imeli povsod statistično značilno izboljšanje, vendar pa ta besedna zveza ne pove veliko, če zraven ne dodam še nekaj številk.

V osmih tednih so punce s spremembo življenjskega sloga in redno vadbo v povprečju izgubile 6,28 kilograma, 2,55 % telesne maščobe, indeks telesne mase se je v povprečju zmanjšal za 2,17 enote (na začetku je bil povprečen ITM 39,5 kg/m2), obseg trebuha se je v povprečju zmanjšal za 6,31 cm, pasu za 9,02 cm in bokov za 6,31 cm.

Omenila bom še rezultate nekaterih gibalnih testov. Maksimalno število sklec se je povečalo za 12 ponovitev, maksimalno število upogibov trupa v eni minuti (bolj znano pod izrazom trebušnjaki) se je povečalo za 15,7 ponovitev, maksimalno število počepov se je povečalo za 19,2 ponovitev in drža v opori ležno spredaj, vaja bolj znano kot "plank", se je izboljšala za 37,2 sekunde.

Skratka, punce so zelo izboljšale svojo telesno pripravljenost, kar je bil tudi eden od namenov vadbe.

To nisem opazila zgolj jaz z merilnimi testi, temveč so opazile predvsem one same, saj so lažje premagovale vsakodnevne napore (hoja po stopnicah, izzivi v službi …).

Prav tako je prišlo do statistično značilnega izboljšanja pri nekaterih zdravstvenih parametrih, kar pomeni, da smo z njimi potrdili hipoteze, ki smo si jih predhodno zastavili.

Omeniti moram predvsem 2 parametra, ki sta se zelo izboljšala, in sicer glukozo in prosti testosteron. Prav previsoka koncentracija slednjega lahko pri ženskah vodi do sindroma policističnih jajčnikov, ki prinese dodatne zdravstvene težave (neplodnost, debelost, akne, neuravnan krvni sladkor in hirzutizem – poraščenost moškega tipa).

Poleg tega je prišlo tudi do izboljšanja parametrov:

  • HOMA IR (ljudje z višjim indeksom imajo dva- do štirikrat večje tveganje za pojav bolezni srca in ožilja ter petkrat večje tveganje za pojav sladkorne bolezni).
  • Inzulin (z uravnoteženo prehrano in redno telesno aktivnostjo so se zmanjšala nihanja krvnega sladkorja).
  • SHBG (je vezalna beljakovina, ki olajša prenos spolnih hormonov in z redno telesno aktivnostjo se raven SHBG zviša).
  • Anti-Müllerjev hormon (gre za napovednik ovarijske rezerve in tekom vadbe je prišlo do povečanja vrednosti AMH).

Verjetno se veliko ljudi sprašuje kakšne diete so se držale punce, da so prišle do takšnih rezultatov, a moram povedati, da ni bilo nobene posebne diete. Na vadbah sem jim zgolj podala nekaj smernic za zdravo in uravnoteženo prehrano, ki vsebuje vsa makrohranila (beljakovine, maščobe, ogljikovi hidrati) in mikrohranila (vitamini in minerali).

Namesto, da bi napisala stroge jedilnike, sem jim raje predlagala kakšen recept, ki vsebuje vsakodnevne in sezonske sestavine, ki so na voljo v vseh trgovinah in tržnicah. Vsi pa tako vemo, da vsakodnevno uživanje sladke gazirane pijače in zobanje čipsa ob večerih na kavču ne pripelje do želenih rezultatov.

Predvsem je bil moj namen, da spoznajo, da je zdrav in uravnotežen način prehranjevanja lahko okusen in hkrati zabaven ob poskušanju novih receptov.

Še vedno pa ste vabljene vse ženske, ki imate podobne težave kot dekleta, ki so sodelovala v omenjenem projektu (neplodnost in prekomerna teža), da se nam tokrat pridružite.

Gre za brezplačno vadbo, od katere lahko odnesete samo pozitivne stvari, kot so nova znanja in prijateljstva ter se hitreje vključite tudi v zdravstveno obravnavo.

Z vami bi rada delila tudi začetni del zapisa, ki so mi ga na koncu podarile moje punce. Priznam, da je priteklo nekaj solzic sreče in ponosa.

»Vsak, ki si je kdaj v življenju ogledal film Das Experiment se zaveda, da odločitev, ali smo pripravljene postati testne zajčice v tvoji študiji, za nas ni bila enostavna. Zaupati neznani študentki, da z nami eksperimentira, ni enostavno. Zdaj s ponosom pravimo, da veljamo za tiste redke srečnice, ki smo se znašle ob pravem času na pravem mestu.«

Če se želite priključiti projektu ali zgolj dobiti kakšno informacijo, ki vam bi koristila, se lahko prijavite vse do novembra 2019. Kar pogumno mi pišite na e-mail naslov ana.sustarsic2@gmail.com.

Avtor: Ana Šuštaršič

Prejšnji prispevek
Naslednji prispevek